MetalTabs.com Forum

MetalTabs.com Forum (http://metaltabs.com/forum/index.php)
-   Guitar Zone (http://metaltabs.com/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   2 string or 3 strings powerchords? (http://metaltabs.com/forum/showthread.php?t=34209)

Batteryhuman 2006-11-29 15:02

2 string or 3 strings powerchords?
 
Which do you prefer, and why? Or do you like to switch it up, depending?

2 string power chord:

A:-5-
E:-3-


3 string power chord:

D:-5-
A:-5-
E:-3-


I've always used 3, and didn't know most people used 2 until I started playing with other guitarists. I like 3 better, personally, and I find it easier for myself. I use 3 fingers rather than barring with my ring finger.

fatdanny 2006-11-29 15:11

I don't see the point of this. Surely it depends on what sound you want. It's like asking "what's your favourite note?"

xgrafcorex 2006-11-29 15:28

Quote:
Originally Posted by fatdanny
I don't see the point of this. Surely it depends on what sound you want. It's like asking "what's your favourite note?"


i agree.



i voted i switch it up sometimes. i mostly use 2 strings, but sometimes i'll use three if i want some extra sound in there.

i find it easier to use 2 for really fast parts as well.

IRON90 2006-11-29 15:34

I switch it up. When I want to go fast, i do two notes. When I go slow or medium, I usually do three.

davie_gravy 2006-11-29 15:54

Quote:
Originally Posted by xgrafcorex
i agree.



i voted i switch it up sometimes. i mostly use 2 strings, but sometimes i'll use three if i want some extra sound in there.

i find it easier to use 2 for really fast parts as well.


My exact reason. 2 strings for fast stuff, 3 strings for a more full bodied power chord.

k13m 2006-11-29 16:02

oh goddammed, what kinda fuckign shit is this now???

dont you fucking have something better to do than bring kinda lame shit up.



i wish i was a mod, id ban the shit out of peeple like this right away... if they'd allow me

ThornsOfHeaven200 2006-11-29 16:06

I voted switch it up. I use each type depending on the type of sound or speed i am trying to achieve.

the_bleeding 2006-11-29 16:36

3 string sounds more poppy, but also adds more grit to the distortion. 2 string sounds dead. This is a stupid fucking thread. I rhymed :)

CompelledToLacerate 2006-11-29 16:41

I'll play 2 notes when I'm playing something fast, and 3 notes when it's not so fast.

I use my pinky finger to get the 5th and octave notes fretted. On any power chords where I'm playing a power chord on the 5th string, using the pinkey is convenient in case I want to hit the major 3rd on the 2nd string.

metalpro 2006-11-29 16:41

Quote:
Originally Posted by the_bleeding
I rhymed :)


you should do that all the time :p

DeathCS 2006-11-29 16:44

depends on what kind of feel i want. if i'm playing fast palm muted, heavy stuff its always gonna be 2 strings. but anything strummed its going to be 3 strings

Dyvim Tvar 2006-11-29 17:22

Wtf?
Well, for palm muted shit, 2 string all the way for the lower chunk, but for rythm and cool rock and power metal it's gotta be 3 strings to give it that nice ring imo.
I actually always finger a 3 string PC even if I just play the bottom two strings, I find it easier for some reason.

Deathmaster213 2006-11-29 17:53

4 strings. What a shit thread! :uzi:

rapeandruin 2006-11-29 18:11

2 most of the time...just learned that way...i think the funniest power chord is the "super" power chord...or at least that is what I call it.

Code:
|-5-| |-3-| |-1-|

that stuff cracks me up...

yeah...

Blood Red Bass 2006-11-29 18:23

I can't beleive no one has mentioned that if there are not at least three tones played simultaneously, then it is not a "chord" at all...

Deathmaster213 2006-11-29 18:26

Yeah, good point it's technically a diad innit?

John Holland 2006-11-29 18:53

Or just an interval.


Try four note powerchords ... In a drop tuning you can get five, and it sounds enormous.

the_bleeding 2006-11-29 19:08

Quote:
Originally Posted by John Holland
Or just an interval.


Try four note powerchords ... In a drop tuning you can get five, and it sounds enormous.


oh man... i love that. PERFECT for droning stuff... works really well if you tune your guitar like Strapping Young Lad [(G)CGCGCE] you can just bar an entire fret and drone.

Batteryhuman 2006-11-29 21:03

Why is this considered a shit thread? Geeze :P

Laaz-Rockit1988 2006-11-29 22:10

Kinda pointless thread, but anyways, i usually use 2 notes. i use 3 if i wan the chord to stand out more


All times are GMT -5. The time now is 12:21.

Powered by: vBulletin Version 3.0.3
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.